perjantai 17. lokakuuta 2014

Kipua

Tällä viikolla romahdin näiden kipujen kanssa, ja nyt toivon, että tämä romahdus johtaisi asioiden selviämiseen. Loppukierrot ovat olleet aina vain kipeämpiä, ja nyt oli aivan äärettömän tuskainen taival. Maha turposi, tunsin oloni niin väsyneeksi, etten jaksa mitään. Oli sellainen olo, että on kuumetta, kylmä ja kuuma yhtäaikaa. Kipua tuntui alavatsalla ja uuten tuntemuksena kyljissä ja selässä. Liikkuessa vihloi kummallisesti. Välillä olen ajatellut, että kuvittelenko kaikki kivut ja olenkin vain menettämässä järkeni, mutta sitten ymmärsin, että kyllä nämä kivut ja väsymykseni ovat ihan todellisia. Sitä paitsi mieheni pon havainnut minussa näitä samoja asioita. Olen aika varma, että minulla on se endometrioosi.

Tahdon päästä siihen tähystykseen, jossa sen varmuudella saisi todistettua. Ultraäänessä kun ei ole mitään näkynyt. Toivoa on nostattanut se, että olen lukenut, että joillakin endometrioosipesäkkeiden poistaminen auttaa raskauden alkamiseen. Että krooninen tulehdus, joka elimistössä on, saadaan hetkeksi rauhoittumaan, ja raskaus saattaisi tällöin alkaa. Vaikka toisaalta toisissa lähteissä sanotaan, että endometrioosia sairastavan on vaikea raskautua ilman hoitoja. Tiedä sitten. Vaikuttaa tietenkin, kuinka pitkälle se on päässyt ja mitä tuhonnut. Eihän endometrioosi kaikille lapsettomuutta edes aiheuta. No mutta, soitin siis sinne lapsettomuuspoliklinikalle, missä kävimme maaliskuussa ensikäynnillä, ja kysyin, että olisiko minun mahdollista päästä uudelleen tutkittavaksi, vai joudunko jälleen hakemaan jostakin uutta lähetettä. Hoitaja katsoi meidän tietojamme ja sanoi, että meillähän on heille voimassa oleva hoitosuhde, joten voidaan varata uusi aika lääkärille. Olin niin helpottunut, että kyyneleet tuli. Oli vaikeaa löytää sopivaa vapaata aikaa, mutta marraskuun alulle sitten saatiin sovittua. Jos vain nyt osaisin tarpeeksi hyvin kertoa, millaisia tuntemuksia ja oireita minulla on, jotta minua uskottaisiin. Olo on ajoittain niin vaikea, että se todellakin hankaloittaa elämääni. Vapaa-aikaani väsymyksenä ja kipeyden tunteena, ja töissäkään ei pysty antamaan täyttä työpanosta. Voi kun saisin lähetteen tähystykseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti